Martin Tomasik

Martin Tomasik, Univ.-Prof. Dr.

Universitätsprofessor / Wissenschaftliche Leitung

Tel.: +41 43 268 39 73

Martin.Tomasik@ibe.uzh.ch

Curriculum vitae

PD Dr. Martin Tomasik studierte Psychologie an der Freien Universität Berlin und war in dieser Zeit auch Assistent am Max-Planck-Institut für Bildungsforschung. Er promovierte bei Prof. Rainer K. Silbereisen an der Friedrich-Schiller-Universität Jena zum Thema "Developmental Barriers and the Benefits of Disengagement" innerhalb des Sonderforschungsbereichs 580 "Gesellschaftliche Entwicklungen nach dem Systemumbruch". Seine Doktorarbeit wurde mit dem Deutschen Studienpreis/Anerkennungspreis der Körberstiftung ausgezeichnet. Anschliessend war Martin Tomasik Postdoktorand am Center for Applied Developmental Science in Jena, im internationalen Postdoktorandenprogramm PATHWAYS und am Lehrstuhl für Entwicklungspsychologie: Erwachsenenalter der Universität Zürich. Im Jahr 2014 habilitierte er sich an der Philosophischen Fakultät der Universität Zürich im Fachgebiet «Psychologie» und war anschliessend Vertretungsprofessor für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (W2) an der Christian-Albrechts-Universität zu Kiel. Neben seiner Tätigkeit als wissenschaftlicher Leiter am Institut für Bildungsevaluation ist er Professor für Entwicklungspsychologie und
Pädagogische Psychologie an der Universität Witten/Herdecke.

Forschungsschwerpunkte

  • soziale, motivationale und emotionale Aspekte der Entwicklungspsychologie der Lebensspanne
  • soziale Kontexte und ihre Rolle bei der Zielverfolgung und Zielablösung
  • Bildungsübergänge im Jugendalter und jungem Erwachsenenalter
  • Methoden der Längsschnittforschung

Tabellarischer Lebenslauf und Publikationsliste (PDF, 2058 KB)

Martin Tomasik auf ResearchGate

Aktuellste Publikationen

Alle Publikationen und Downloads

Debelak, R., Appelbaum, S., Debeer, D., & Tomasik, M. J. (in press). Detecting differential item functioning in multi-stage tests based on the 2-PL model. In Duanli, Y. & von Davier, A. (Eds.), Computerized multistage testing: Research and implementations (Vol. 1).

Tomasik, M. J., Helbling, L. A., & Moser, U. (in press). Educational gains of in-person vs. distance learning in primary and secondary schools: A natural experiment during the COVID-19 pandemic school closures in Switzerland. International Journal of Psychology.

König, N., Tomasik, M. J., Berger, S., Giesinger, L., Helbling, L. A., & Moser, U. (2020, March). An adaptive computer-based tool for formative student assessment. In V. Kovanović, M. Scheffel, N. Pinkwart & K. Verbert (Eds.), Companion Proceedings of the 10th International Conference on Learning Analytics and Knowledge LAK’20 (p. 190). Frankfurt am Main, Germany: Society for Learning Analytics Research.

Ranković, B., Smirnow, S., Jaggi, M., & Tomasik, M. J. (2020). Automated essay scoring in foreign language students based on deep contextualised word representations. In V. Kovanović, M. Scheffel, N. Pinkwart & K. Verbert (Eds.), Companion Proceedings of the 10th International Conference on Learning Analytics and Knowledge LAK’20 (pp. 137-139). Frankfurt am Main, Germany: Society for Learning Analytics Research.

Tomasik, M. J., Lindner, N., Weiland, M., Schmidt, M., Moser, U., & Kieslich, M. (2020). Landesweite Normierung des Hessischen Kindersprachscreenings [Statewide norming of the Hessian language screening for children]. Diagnostica, 66, 178-189.

Tomasik, M. J., & Moser, U. (2020). Wege und Umwege in die nachobligatorische Ausbildung [Routes and detours in post-secondary education]. Newsletter der Schweizerischen Gesellschaft für Angewandte Berufsbildungsforschung.

Konferenzbeiträge

Tomasik, M. J. (2020, November). Educational gains of in-person vs. distance learning in primary and secondary schools: A natural experiment during the COVID-19 pandemic school closures in Switzerland. Paper presented in the Research and Guest Colloquium at the Department of Psychology and Psychotherapy, University of Witten/Herdecke, Witten, Germany.

Tomasik, M. J., Bez., S., Berger, S., König, N., Giesinger, L., Helbling, L. A., & Moser, U. (2020, November). Gegenwart und Zukunft technologiebasierter Feedbacksysteme. Vortrag und Demonstration auf der Konferenz “Bildung Digitalisierung” (KonfBD), Berlin, Germany.

Tomasik, M. J., Nakka, K. B., & Salzman, M. (2020, September). Automated assessment of children’s fine motor skills in a block stacking task. Vortrag auf dem 52. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Wien, Österreich. (Kongress abgesagt)

Vahle, N., Vogel, H., & Tomasik, M. J. (2020, September). Embodying ageing in virtual reality: Technical implementation and preliminary findings. Demonstration auf dem 52. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Wien, Österreich. (Kongress abgesagt)

Vogel, H., Vahle, N., Gertheiss, J., & Tomasik, M. J. (2020, September). Changes in body movement patterns after activating ageing stereotypes in virtual reality. Vortrag auf dem 52. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Wien, Österreich. (Kongress abgesagt)

Tomasik, M. J., Vogel, H., Vahle, N., & Gertheiss, J. (2020, July). Changes in body movement characteristics after activating ageing stereotypes in virtual reality. Poster presented at the 32nd
International Congress of Psychology, Praha, Czech Republic. (Conference cancelled)

Vahle, N., Becker, L., Liebers, V., & Tomasik, M. J. (2020, July). Declines in memory and physical performance after activating ageing stereotypes in virtual reality. Poster presented at the 32nd
International Congress of Psychology, Praha, Czech Republic. (Conference cancelled)

Vogel, F., Vahle, N., Gertheiss, J., & Tomasik, M. J. (2020, July). Neural network prediction of movement patterns after inducing age stereotypes in a virtual reality experiment. Paper presented at the 35th International Workshop on Statistical Modeling, Bilbao, Spain. (Workshop cancelled)

Smirnow, S., Tomasik, M. J., & Moser, U. (2020, June). Cantonal assessment of writing in Switzerland. Paper presented at the SIG Writing Conference, Umeå, Sweden. (Conference cancelled)

Vahle, N., & Tomasik, M. J. (2020, June). Assessment of cognitive functioning and affective state in virtual reality. Poster presented at the 25th Cyberpsychology Conference, Milano, Italy. (Conference cancelled)

Tomasik, M. J., & Ostermann, T. (2020, May). A foraging theory model to publication success: Cross-sectional and longitudinal findings. Poster presented at the 13th Annual Meeting of the Society for the Study of Motivation, Chicago, IL, United States. (Conference cancelled)

Tomasik, M. J., Vahle, N. Becker, L., & Liebers, V. (2020, May). Declines in memory and physical performance after activating ageing stereotypes in virtual reality. Poster presented at the 32st Annual Convention of the Association for Psychological Science, Chicago, IL, United States. (Conference cancelled)

Tomasik, M. J., Nakka, K. B., & Salzman, M. (2020, May). Automated assessment of children’s fine motor skills in a block stacking task. Poster presented at the 32st Annual Convention of the Association for Psychological Science, Chicago, IL, United States. (Conference cancelled)

Debelak, R., Appelbaum, S., Debeer, D., & Tomasik, M. J. (2020, April). An evaluation of differential item functioning tests for multi-stage testing. Paper presented at the 2020 Annual Meeting of the National Council on Measurement in Education (NCME), San Francisco, CA, United States. (Conference cancelled)

Berger, S., König, N., Giesinger, L., Tomasik, M. J., & Moser, U. (2020, März). Computerbasiertes formatives Feedback mit MINDSTEPS. Vortrag und technische Demonstration auf der 8. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Potsdam, Deutschland. (Tagung abgesagt)

Moser, U., Bez, S., Merk, S., & Tomasik, M. J. (2020, März). Interpretation der Ergebnisse formativer Assessments: Welche Bezugsnormen verwenden Lehrpersonen und wie kann die Verwendung der individuellen Bezugsnorm gefördert werden? Poster auf der 8. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Potsdam, Deutschland. (Tagung  abgesagt)

Tomasik, M. J., & Helbling, L. A. (2020, März). Wirkungen institutionalisierter Frühförderung auf die Leistungsentwicklung während der obligatorischen Schulzeit. Poster auf der 8. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Potsdam, Deutschland. (Tagung abgesagt)

Ranković, B., Smirnow, S., Jaggi, M., & Tomasik, M. J. (2020, March). Automated essay scoring in foreign language students based on deep contextualised word representations. Research poster presented at the 2020 Learning Analytics and Knowledge Conference, Frankfurt am Main, Germany.

König, N., Tomasik, M. J., Berger, S., Giesinger, L., Helbling, L. A., & Moser, U. (2020, March). An adaptive computer-based tool for formative student assessment. Practitioner demonstration at the 2020 Learning Analytics and Knowledge Conference, Frankfurt am Main, Germany.